Moz DA és Ahrefs PA
Téveszmék tisztázása a MOZ és hasonló backlink / linkerő elemző oldalakkal kapcsolatban
Ez a cikk sok linképítő csomagot kínáló gurunak NEM FOG TETSZENI. Mégis szükséges tisztázni, hogy milyen szerepet tölt be a MOZ DA/PA és társai a Google keresőoptimalizálásban. Ez nem egy Google által használt pontszám, ezért a Google szakemberei általában elég szkeptikusan, illetve ironikusan nyilatkoznak róla. Ezzel szemben sok keresőoptimalizálási szakember túlságosan komolyan veszi.
A linkek ereje nagyon fontos rangsorolási tényező. Hiszen egy erős oldalról származó link több száz, néha több ezer gyenge oldalról származó linkkel ér fel. Ez ősidők óta köztudott. A linkerő mérésére kezdetben a Google
A PageRank algoritmusa nem szűnt meg, csupán a kijelzését állították le. Egy óriási űr keletkezett, amit a MOZ, ahrefs, MajesticSEO és hasonló backlink elemző oldalak próbálnak betölteni.
Az alapötlet kiváló: linkerő mérése a Googletől függetlenül
Megfelelő tudással és informatikai háttérrel készíthető olyan webrobot, ami a linkeket térképezi fel. A SEOzseni is használ saját link-feltérképező algoritmust. Az interneten feltérképezett linkek hálózatából meg lehet tudni, hogy milyen forrásból szerez a konkurens weboldal linkeket.
Ennél többet is el lehet érni: megfelelő nagyságú adatbázis esetén következtetéseket lehet levonni arról, hogy mennyire népszerű (azaz jól belinkelt) egy-egy weboldal. Ezt a legnépszerűbb linkerő elemző, vagyis a MOZ úgy nevezi: Domain Authority (magyarul domain hitelesség), röviden DA. Ez a teljes domain név erejét hivatott mérni. Van egy másik indikátor szám is: Page Authority (magyarul oldal hitelesség), röviden PA. Ez az érték egyetlen lap, tehát egy webcím erejét hivatott mérni.
Ha a módszer működik, akkor meg lehet becsülni egy-egy konkurens hatalmi pozícióját. Amenyiben sok és magas DA linkeket kap, nagy valószínűséggel uralni fogja a Google-t. Megszerzi és meg is tartja a legjobb pozíciókat.
Fontos: nem rangrosolási faktor, csupán egy indikátor szám
Semmi kétség nincs afelől, hogy a Google-től független weboldalak saját számítási módszerei semmilyen hatással nincsenek a rangsorolási algoritmusra. A SEOzseni-nek is van saját „DA” elemző módszere, de az így számított értékeket a Google nem veszi figyelembe.
Ross Jones azt hangsúlyozza, hogy a „Domain Autority egy relatív mérőszám”. Nem arra kell koncentrálni, hogy mekkora ez az érték - hanem a konkurens weboldalakhoz képest milyen növekedést / csökkenést mutat.
Diszharmónia a Google és a MOZ és társai számításában
A Google PageRank modellje a sztochasztikus szörföző elvén alapul. Ez azt jelenti, hogy a linkek számával egyenesen arányos a kattintás valószínűsége. Ha tehát egyetlen link van egy weboldalon, akkor a kattintási valószínűség 100%. Két link esetén 50-50 és így tovább: 100 / linkek száma.
Ez az eredeti linkerő, ami sokat módosult a kezdetek óta. Ma már figyelembe veszi az algoritmus azt is, hogy a link:
- látható? (pl legördülő menü)
- a fő tartalom vagy a másodlagos tartalom része? (EA-T módszer)
- milyen linkerejű oldalon látható (rekurzív ciklus, ami miatt még a Googlenek is 100 naponta volt képes frissíteni ezeket az értékeket)
Ezzel szemben a MOZ és társai csupán összeadják az oldalra hivatkozó linkek számát és a nagy átlagok alapján, saját kútfőből mondanak egy értéket.
A Moz nem Google
A Google adatbázisa mellett porszemnyi a MOZ adatbázisa akkor is, ha 35 trillió adatot tartalmaz. Itt csak apró morzsa a magyar weboldalak linkhálózata. Ha azt feltételezzük, hogy a magyar oldalakra vetítve egyformán kevés az adat, akkor viszonyításhoz nagyon hasznos lehet.
A számítógépek számítási kapacitása véges. Minél több és modernebb számítógéppel rendelkeznek a multik, annál több a rendelkezésükre álló adat. Ebben éllovas a Google, ami mellett a MOZ, aHrefs, Majestic és társai eltörpülnek.
Mivel a számítási kapacitás véges, ezért fókuszálni kell a lőerőket. Méghozzá arra a célpiacra, ahonnan a bevételük származik. Hiszen nem jótékonysági szervezet, hanem profitéhes cégekről van szó. Zömében amerikai cégek lévén a profitjuk 90%-a az USÁ-ból származik, ezért a linkhálózat feltérképezését is a saját hazájukra koncentrálják.
A világ többi részére marad a kapacitás egytizede. Ebben pedig egy icike picike pont Magyarország.
Emiatt borzasztóan kevés linket dolgoznak fel és jelenítenek meg. A
A DA nem PageRank
Csalások kizárása: a Google-nek van büntető algoritmusa, amíg a MOZ-nak nincs, csak a linkek darabszáma alapján jelez ki egy értéket. Teljesen mindegy, hogy honnan származik a link.
Mivel a MOZ és társai a darabszámból indulnak ki, nem is nehéz mesterségesen feltornázni ezt az értéket. Amire egész üzletág épült, amit a következő bekezdésben olvashat. Elég néhány tucat domain nevet regisztálni és egy végtelen ciklussal linkek százezreit gyártani.
Jó példa erre a soha véget nem érő lapozás. Első oldalon van számos link és egy link a második oldalra. Ami ugyanaz, mint az első oldal. Tehát rögtön megduplázódott a linkek száma. Ezen az oldalon van egy link a harmadik oldalra, ami pontosan ugyanolyan, mint az előző kettő. Ez így tovább végtelenül. A MOZ robotjai úgysem képesek végtelen mélységben feltérképezni egy weboldalt, ezért előbb-utóbb megállnak. De addigra már több százezer KAMU LINK került az adatbázisba.
A Google erre egy nagyon komoly eljárást fejlesztett ki. A Panda névre hallgató algoritmus felel a linknek forrásaként szolgáló oldal minőségére. Duplikált tartalom ellenőrzés egyből kinyírja az ilyen végtelen ciklusú linkeket, míg a MOZ és társai elfogadják. Bár a rendszert folyamatosan fejlesztik, közel sincs olyan hatékony, mint a Google algoritmusa.
Magyar valóság: így tesz tönkre egy nagyon hasznos eszközt a pénz
Ez most sokakban kiveri a biztosítékot, de attól még tény. Az egyáltalán, vagy csak keveset tájékozódott vállalkozót könnyű rávenni egy-egy gyors vásárlásra, ha kellően nagy az ígéret és jó a vételár. Ezért linképítő csomagokat sokan kínálnak, gyakran fillérekért.
Holott a linkek DA értéke SEMMIT SEM SZÁMÍT a Google rangsorolásába. A linkeknél, ami fontos:
- PR cikk minősége
- PR cikk relevancia
- a cikkre hivatkozó cikkek értéke, lásd többszintű linképítés
A SEOzseni titkosított
A SEOzseni hálózatában szerzett linkeket a konkurensek nem képesek feltérképezni. A linkeket feltérképező alkalmazások használhatók arra, hogy kémkedjünk a konkurensek után. Ezáltal szupertitkos adatokat ismerhetünk meg. Nevezetesen azt, honnan szerzi a konkurens a linket. Ezeket feltérképezve megpróbálhatunk ugyanonnan vagy hasonló forrásból linket szerezni. Egyszerűen lenyúljuk a konkurensek ötleteit. Aki több ötletet tud hasznosítani, jobb helyezést tud szerezni.
Emiatt a SEOzseni pajzsot nyújt a felhasználók és az előfizetők feje fölé. Egész egyszerűen kitiltja a linkindexelő robotokat. Nem csak a „soft”, azaz a robots.txt által, hanem „hard” módon is:
- „HTTP/1.1 429 Too Many Requests” fejléccel a tartalmat sem jeleníti meg a SEOzseni rendszer, ha linkindexelő robotot észlel
Ez a Google, Bing és egyéb hasznos robotok feltérképezésére nincs hatással. De a Moz, Semrush, Ahrefs, Majestic, Seznam, Yandex és társait kíméletlenül elvágja az értékes linkektől.
Konklúzió
A MOZ DA alkalmatlan a helyezés javítására. Egyes „szakik” erre alapozva el tudják sózni a linképítő csomagjaikat, ezért rögeszméket gyártanak a fórumokon. DA helyett minőségi PR cikkes link.
A kevésbé tájékozott, hétköznapi ember fejében az marad meg a legjobban, amit a legtöbbet hall. Ilyen egyszerű: amit sokszor ismételnek, az megmarad. A hazai SEO piac 90%-a linképítést kínál, ezért ezt ismételgetik sokszor.
Azonban a MOZ DA érték nem arra hivatott, hogy műkörmösök SEO csomagokat adjanak el. Azért fontos szám, mert ha a pontatlanságot lineárisnak vesszük – akkor mégis meg lehet becsülni egy-egy weboldal linkerejét. Erre vonatkozó információk azonban nincsnek, senki sem tudja megmondani, hogy a teljes magyar linkálózatnak hány milliomod vagy milliárdod részét tartalmazza a MOZ adatbázisa.
Csak okosan.
1 hozzászólás
Érdekes és hasznos cikk, ami fontos tudnivalókat tartalmaz. Csak így tovább.
Te mire szeretnél megoldást? Írd le a kérdésed, észrevételed:
--
Köszönöm megtisztelő figyelmed, tisztelettel:
Verdes János
Weboldal készítés, keresőoptimalizálás (SEO) és online marketing 2005 óta.