Hullám-Hatás
Elhúzódó linképítés minden új cikkedhez
A keresőoptimalizálás félig linképítés, félig tartalomépítés. A linképítés aranykora már lezárult, ma a tartalomépítés korszakában élünk. A Hullám-Hatás egy hibrid SEO: a tartalomépítés is linképítést kap. A Google a nyelvi interfészek miatt megérti, mit akar a felhasználó és megérti, milyen weboldalt akar az első helyen látni. Ezért kell kiváló tartalmat készítened újra és újra. A tartalomépítés azonban önmagában kevés. Bármennyi cikket, blogot töltesz fel a weboldaladra - a Google szemében ezeknek a bejegyzéseknek az információs társadalomra gyakorolt hatása NULLA. Mivel az új cikkek egyetlen új külső linket sem kapnak. Az egyetlen megoldás: Hullám-Hatás. Tartalomépítés kombinálva linképítéssel:
A keresőoptimalizálás célja, hogy weboldalad jobbá váljon. A rangsorolási faktorok ismeretében értékesebb, hasznosabb információt tudsz készíteni a felhasználóidnak, mint a többi százezer weblap, amire kattinthatnának. A Google rangsorolási algoritmusára óriási felelősség hárul: ha téved a sorrendet illetően, a felhasználó elpártolhat a cég termékeitől.
A rangsorolási algoritmus őrült ütemben fejlődik. Hála a mesterséges intelligenciának. A Google legújabb, BERT névre keresztelt nyelvi elemző programja Magyarországot is elérte 2019 utolsó negyedévében. Ettől kezdve minden a szövegírás sikerén múlik. Összességében elmondhatjuk, hogy a Google megérti, mit akar a felhasználó.
Alapjaiban változtatja meg a keresőoptimalizálás szabályait. Két féle SEO irányzat él: az egyik a linképítésre esküszik, míg a másik a tartalomépítésben bízik. Kiderült egy nagy titok: mindkét irányzat téved.
Önmagában kevés a linképítés
Linképítés hibája: a Google nyelvi interfészek miatt a linképítés önmagában kevés az első hely megszerzéséhez. Sőt: óriási büntetéssel járhat, ha a (vásárolt) linképítés aránytalan a céloldalak szöveges minőségéhez képest.
Egy weboldal olyan, mint egy fa. A törzse a kezdőlap. Ahonnan kiindulnak a fő ágak, kisebb ágakra oszlik szét, majd a levelek és a gyümölcsök. A Google azt vizsgálja, hogy milyen nagy és egészséges ez a fa: ha hatalmas, élénkzöld lombkoronája van, ízletesnek tűnnek rajta a gyümölcsök, akkor az emberek szeretni fogják.
A Google a nyelvi interfészek által állapítja meg, hogy a weboldal szövege mennyire fogyasztható a felhasználóknak. A hiteles, naprakész, információban bővelkedő cikkek, tanulmányok bizonyítják, hogy a weboldal szerkesztője
A linképítés csupán azt jelenti, hogy hány ember kedvencévé válik éppen a Te fád. Hogy jobban megérsd: képzel el egy almás kertet. Egy turistacsoport sétál a fák között és ujjukkal mutatnak a számukra legszebbnek vélt fára. A szavazatokat a végén összeszámolják és egy szalagot tesznek a győztes fára. Egy-egy szavazatot szerzel erős linkekkel. Nagyon erős rangsorolási faktor, ezért sokan vásárolnak mesterséges linképítést. Ilyenkor rengeteg link fog rövid időn belül hivatkozni a weboldaladra. Te leszel a győztes átmenetileg, de jönnek a Google bírái. Sokkal szigorúbb elemzésnek vetik alá a weboldaladat, mert a linkekkel felhívod a figyelmet a kereső számára.
Térjünk vissza a metaforához: Mi történik akkor, ha a győztes fa szemmel láthatóan beteg, hervadt, visszataszító? Csalás történt, elveszik tőle a díjat és a haldokló fát kivágják.
Ezért nem szabad játszani a linképítéssel: felhívja a Google figyelmét, ha a gyenge minőségű tartalom kap sok száz linket. Könnyen büntetést kaphatsz azért, ha a Google nem tartja arányosnak a linkek számát és a weboldalad minőségét.
Linkerő nélküli bejegyzések
Tartalomépítés hibája: bármennyi cikket, blogot töltesz fel weboldaladra - a Google szemében ezeknek a bejegyzéseknek az információs társadalomra gyakorolt hatása NULLA. Mivel az új cikkek egyetlen új külső linket sem kapnak (nulla linkerő). Minden bejegyzésnek (tanulmány, blog, cikk, stb) van
Egy autószerelő Facebook oldalát nézed. Azt látod, hogy van 1000 követője. Az autószerelő szorgalmasan, hetente 1-2 bejegyzést posztol. De senki sem lájkolja, nem osztották meg és nincs egyetlen komment sem. Nagyon jó a bejegyzés, tényleg. De nem lájkolta senki, nincs megosztva egyszer sem és senki sem írt hozzászólást.
Milyen következtetésre jutsz ebből? Hogyan fogod magad érezni? Megbízhatónak találja az autószerelőt? Hiteles lesz a Te szemedben? Vagy talán úgy fogod érezni, hogy valami nem stimmel?
Keresőoptimalizálásban a lájkolás linkekkel történik. Minél több linket kap egy domain, annál többen lájkolták. Azonban sokan elfelejtik, hogy a Google mindent lát. Tudja, mikor posztolt egy új bejegyzést egy domain. Látja, hogyan reagált erre az információs társadalom.
Mekkora port kavart a cikked? Sokan osztják meg? Akkor bizonyára érdekes lehet. Kevesen osztják meg? Közömbös lehet a téma, vagy rosszul írtad meg a cikket.
Linképítés az új tartalmakra
Az egyetlen megoldás: Hullám-Hatás. Tartalomépítés kombinálva elhúzódó linképítéssel. Egy bombahír életciklusa a következő: hatalmasat szól, majd idővel a tömeg érdeklődése lecseng. Ugyanúgy, mint a vízbe dobott kavics. Minél nagyobb a kavics, annál jobban fodrozódik a víztükör. Nagyobb hullámokat generál és hosszabb ideig tart a hullámzás.
A Hullám-Hatás nem más, mint szenzáció keltés linkekkel. Exponenciálisan csökkenő ívet leírva, önálló linképítést kap minden új bejegyzésed. Ennek a hatására a weboldalad véleményvezérré válik.
A Google látja, ha egy weboldalt imádnak a követői. Ráharapnak az új cikkre, azonnal elkezdik megosztani. Beszélnek a témáról és izgatottan várják a következő epizódot. Ezzel az új fajta linképítéssel elérheted, hogy a Google szemében a Te weboldalad legyen a téma véleményvezére.
Óriási követőtábort építhetsz ki. A téma influenszerévé válhatsz, amit a Google akár az első hellyel is jutalmazhat. Csak Rajtad múlik, hogy mekkora hatást tudsz generálni.
Képzeld el, hogy minden új bejegyzésed kap 30-50 linket. Exponenciálisan csökkenő módon, mint a hullámok.
Nehéz feladat a Hullám-Hatás? Igen. De megéri? Naná.
Miért nem hagyhatod ki?
Miért nem hagyhatod ki, hogy Hullám-Hatásra válts? Félkarú, féllábú, félszemű katonákat küldesz a háborúba - vagy szuperkatonákat? Pörgős, rohanó életmódunk miatt ezernyi tennivaló mellett kinek van ideje arra, hogy normális bejegyzéseket írjon? Ritka a jó cikk, ezért sokszor elég szinte bármi - csak legyen egy új. Ha mégis sikerül valami frappánsat írni, szinte biztosra vehető, hogy nem végeznek linképítést arra a bejegyzésre. Kinek jutna eszébe? Kinek van kedve ehhez?
Ma ez jellemző a SEO piacra: linkek linkek és linkek vásárlása, néha új bejegyzés. A keresőoptimalizálás 90 százaléka linképítésből áll - ami rettentően aránytalan. A linkek a rangsorolás legfeljebb 50 százalékáért felelnek - a másik fele a tartalom (nagyvonalakban).
--
Köszönöm megtisztelő figyelmed, tisztelettel:
Verdes János
Weboldal készítés, keresőoptimalizálás (SEO) és online marketing 2005 óta.