Vizuális SEO
A klasszikus on-page keresőoptimalizálásnak vége
A Google a nyelvi interfész fejlesztésében látja a jövőt. Meg akarja érteni a felhasználó szándékát és viselkedését. A rangsorolási algoritmust is ennek a fényében fejlesztik. A kereső képes megérteni a weboldalad szövegét, valódi mondanivalóját. Felismeri az oldalad értékes és elhanyagolható elemeit - amit összevet a felhasználó szándékával. Ha a jól látható vizuális elemekben van az, amit a felhasználó keres: nyertél.
A vizuális SEO ennek tükrében az oldal látható és fontos, azaz vizuális elemeire koncentrál. Magyarul: ami a felhasználóknak is szembetűnőbb, azt a rangsorolási algoritmus is jobban vizsgálja. Kiemelten fontos a görgetés nélkül látható tartalom (szakszóval: hajtás feletti rész, az angol ATF = Above The Fold kifejezésből ered). A felhasználó viselkedését rögtön megpecsételi az ATF. Ha nem releváns és kellően figyelemfelkeltő, a látogatók 90 százaléka 30 másodpercen belül elhúz az oldalról. Ennek az eredménye nem csak kiesett bevétel, hanem egyre romló rangsor a találati listán.
A Google a jövőt a nyelvi eszköztárának a fejlesztésében látja. Azt szeretné elérni, hogy minden nyelven „beszélni” tudjon a felhasználó a kereső mesterséges intelligenciájával. Ennek alapvető feltétele, hogy a weboldalt pontosan úgy lássa és értelmezze az algoritmus, ahogy a felhasználók.
A felhasználók is tudják, hogy miből áll egy weboldal: felül a menü, utána a fő tartalom, jobb vagy bal oldalt egy másodlagos hasáb és legalul a lábléc. A fontos információ a fő tartalomban olvasható. Hiszen a láblécben levő blabla szöveget ki szokta elolvasni, ugye?
A Google algoritmusa éppen ezért az oldal vizuális felépítését vizsgálja: vége az olcsó trükkökkel teli keresőoptimalizálásnak.
A vizuális SEO alapja (E-A-T)
Egy szó, mondat vagy bekezdés értéke attól függ, hogy a weboldalon belül hol helyezkedik el. Más az értéke a fő szövegtörzsben jól látható betűmérettel, mint mondjuk a másodlagos hasábban halványabban - vagy a láblécben apró betűvel. Ugyanannak a mondatnak az értéke más és más annak a fényében, hogy hol helyezkedik el a weboldaladon belül. A főcímben a mondatot a látogatók nagy valószínűséggel 100%-a látja. Ez a mondat elmondhatatlanul fontos, hiszen ettől függ, hogy tovább olvassák-e a szöveget.
A görgetés közben pörög a képernyő és már megszoktuk, hogy jobb vagy baloldalt kiegészítő információkat találunk.
Ha már valaki az oldal aljára ért, tudja, hogy ott egy lábléc fogja várni. Mi szokott ott szerepelni? Néhány link a főként jogi információkhoz: impresszum, cégadatok, GDPR, kapcsolat és a főmenü linkjei. Ezek a kötelező elemek. Nem fontos, de ha kell, akkor mindenki tudja, hol van. Szemléltetésként:
Üzleti megbeszélésről indulnál haza, de észreveszed, hogy lapos a bal hátsó gumid. Telefon elő, Google-ben keresel egy autógumist a közelben. A keresőből bekattintasz egy új, ismeretlen weboldalra. Soha nem láttad még a weboldalt. Vajon mennyire fog Téged érdekelni, hogy a láblécben milyen GDPR szöveg van? Ugye, hogy ez senkit sem izgat? Mit szeretnél? Gyorsan hazajutni. A többi senkit sem érdekel.
A szöveg értéke attól függ, hogy hányan olvassák el. Nagyon keveset ér az a szöveg, amit nagyon kevesen olvasnak. Ha a fenti példákat nézzük:
- főcím: a látogatók 100%-a látja
- oldalsó hasáb: 10 látogatóból 1 nézi meg figyelemmel
- lábléc: 100 látogatóból 1 olvassa el
ATF: a hajtás feletti rész
Fontos SEO fogalom: a „hajtás feletti rész”. Jelentése: kezdőképernyő, amit görgetés nélkül lehet látni. Miért nélkülözhetetlen ma a Google keresőoptimalizálásban?
Aki egy picit is foglalkozott pénzkereséssel weboldalon keresztül jól tudja, hogy az ARÁNYOKNAK óriási szerepe van. Nem mindegy, hogy milyen arányban kattintanak, vásárolnak, fordulnak vissza, iratkoznak fel a hírlevélre, stb. Minden online marketing tevékenység csupán az ARÁNYOK javításáról szól: több regisztráló, több feliratkozó, több vásárlás, stb.
Az összes eredmény, minden arány, minden mérőszám a weboldal „hajtás feletti részétől függ”.
A hajtás feletti rész az, amit görgetés nélkül lehet látni. Egyfajta kezdőképernyő, ahol a legütősebb címsoroknak, lebilincselő első bekezdésnek és impulzív szövegnek kell lenni.
A „hajtás feletti rész” az, amit görgetés nélkül lehet látni. Minden ettől függ: már itt eldől a weboldalad sorsa
Egy villanás, ami ezredmásodperc alatt dönt az oldalad további sorsáról. A felhasználó tudatalattijában rögtön lezajlik egy értékelés:
- ÉRDEKEL, maradok az oldalon.
- NEM ÉRDEKEL, megyek a következőre - talán max fél percet adok neki hogy javítson mert nem teszik.
Egyébként az elnevezés az angol, Above-The-Fold (ATF) kifejezésből származik. Még a nyomtatott sajtó korszakából származik a kifejezés. Kettéhajtották a lapokat és így szállították - így állították ki a standokra. Nyilvánvalóan ilyenkor látszani kellett a lényegnek, sztoriknak, hogy a hírekre éhes közönség megvásárolja a lapot.
Az újságokat félbehajtva állították ki a standra. Az emberek csak ezt látták és ez alapján döntötték el, hogy megveszik-e a példányt vagy sem. Innen származik a hajtás feletti rész (angolul Above The Fold, röviden ATF).
A technikai SEO jelentős része annak az érdekét szolgálja, hogy a hajtás feletti rész minőségét javítsd:
Kerüld a kulcsszó halmozást
Klasszikus on-site SEO: bezsúfolod a kulcsszavakat valami kevésbé fontos, rejtett, NEM szem előtt levő helyre a weboldalon (lábléc, oldalsó hasáb, stb). Azért nem működik, mert a kereső is így látja: NEM FONTOS. Ha tényleg fontos lenne, a fő szövegedben szerepelne, ugye?
A Google találatok manipulálása már-már a hétköznapi életünk részévé vált. Jó vagy rossz értelemben, de minden SEO-val foglalkozó személy a találatok sorrendjén akar változtatni. A SEO kőkorszakából fennmaradt egy mítosz: tele kell zsúfolni kulcsszavakkal a weboldal egy kevésbé látható részét.
Valóban fontos, hogy a weboldal szövege tartalmazza a kulcsszavakat. Azonban régebben minden szó ugyanannyit jelentett - de ma már a szó értéke attól függ:
- Hol helyezkedik el? (fő vagy másodlagos tartalom)
- Milyen messze van az oldal tetejétől? (hajtás feletti rész)
- Mennyire olvasható? (betűméret)
- Mennyire látható? (szín, háttér, kontraszt, sortávolság, stb)
A klasszikus on-site SEO lényegében azt jelentette, hogy a fentiek figyelmen kívül hagyásával telezsúfolod kulcsszavakkal a weboldalad egy rejtett részét.
Valahogy így:
Ma már a Google kiírtja a TOP találatok közül az ilyen balta egyszerű, olcsó SEO trükköket használó weboldalakat
Bookmarklet az elemzéshez
Vizuális SEO elemzés az országban csak itt: egy speciális bookmarklet-tel csalogatható elő. A vizuális SEO elemzést jelenleg egy speciális könyvjelzővel tudod előcsalogatni, amit a SEO tanfolyam részeként ingyen megkapsz. Ez a könyvjelző (angolul: bookmark) lefuttat egy alkalmazás (angolul: applet), innen ered a név: bookmarklet.
A bookmarklet-et a következő módon érheted el Chrome böngészőben:
- Kattints a webcím sávban a csillagra, majd klikk a lenyíló menüben a "Könyvjelző hozzáadása" elemre.
- Klikk a megnyíló párbeszédablak bal alsó sarkában levő "Továbbiak..." feliratú gobra.
- Az "URL"-hez másold be a bookmarklet kódját majd klikk a "Mentés" gombra.
Bookmarklet kód:
javascript:(function(){var s=document.createElement("script");s.charset="UTF-8";s.src="//admin.seozseni.hu/seozseni/bookmarklet/browser-crawler";document.body.appendChild(s)})();
Mikor a bookmarklet-re klikkelsz, a SEOzseni rendszere ízekre szedi a weboldal szövegét. Jellemzően pár másodpercig tart. Ezután elküldi az adatokat a központi szerverre, hogy érelmezhető formát öltsön. Valahogy így:
Vizuális SEO elemzés: a weboldalad vizuális szerkezeti felépítését láthatod. Érdemes összehasonlítanod a versenytársaiddal, hogy megtudd, nekik jobb vagy rosszabb a hajtás feletti rész SEO-ja.
Te mire szeretnél megoldást? Írd le a kérdésed, észrevételed:
--
Köszönöm megtisztelő figyelmed, tisztelettel:
Verdes János
Weboldal készítés, keresőoptimalizálás (SEO) és online marketing 2005 óta.