Menü
Telefonszám
Kapcsolat
Vizuális SEO: a klasszikus on-site keresőoptimalizálás már nem működik elég hatékonyan

2020. szeptember 25, péntek 11:02 (Frissítve: 2023-11-21) | Vevőszerzés, SEOzseni, SEO alapok

Vizuális SEO

A klasszikus on-page keresőoptimalizálásnak vége

A Google a nyelvi interfész fejlesztésében látja a jövőt. Meg akarja érteni a felhasználó szándékát és viselkedését. A rangsorolási algoritmust is ennek a fényében fejlesztik. A kereső képes megérteni a weboldalad szövegét, valódi mondanivalóját. Felismeri az oldalad értékes és elhanyagolható elemeit - amit összevet a felhasználó szándékával. Ha a jól látható vizuális elemekben van az, amit a felhasználó keres: nyertél.

A vizuális SEO ennek tükrében az oldal látható és fontos, azaz vizuális elemeire koncentrál. Magyarul: ami a felhasználóknak is szembetűnőbb, azt a rangsorolási algoritmus is jobban vizsgálja. Kiemelten fontos a görgetés nélkül látható tartalom (szakszóval: hajtás feletti rész, az angol ATF = Above The Fold kifejezésből ered). A felhasználó viselkedését rögtön megpecsételi az ATF. Ha nem releváns és kellően figyelemfelkeltő, a látogatók 90 százaléka 30 másodpercen belül elhúz az oldalról. Ennek az eredménye nem csak kiesett bevétel, hanem egyre romló rangsor a találati listán.

A Google a jövőt a nyelvi eszköztárának a fejlesztésében látja. Azt szeretné elérni, hogy minden nyelven „beszélni” tudjon a felhasználó a kereső mesterséges intelligenciájával. Ennek alapvető feltétele, hogy a weboldalt pontosan úgy lássa és értelmezze az algoritmus, ahogy a felhasználók.

A felhasználók is tudják, hogy miből áll egy weboldal: felül a menü, utána a fő tartalom, jobb vagy bal oldalt egy másodlagos hasáb és legalul a lábléc. A fontos információ a fő tartalomban olvasható. Hiszen a láblécben levő blabla szöveget ki szokta elolvasni, ugye?

A Google algoritmusa éppen ezért az oldal vizuális felépítését vizsgálja: vége az olcsó trükkökkel teli keresőoptimalizálásnak.

A vizuális SEO alapja (E-A-T)

Egy szó, mondat vagy bekezdés értéke attól függ, hogy a weboldalon belül hol helyezkedik el. Más az értéke a fő szövegtörzsben jól látható betűmérettel, mint mondjuk a másodlagos hasábban halványabban - vagy a láblécben apró betűvel. Ugyanannak a mondatnak az értéke más és más annak a fényében, hogy hol helyezkedik el a weboldaladon belül. A főcímben a mondatot a látogatók nagy valószínűséggel 100%-a látja. Ez a mondat elmondhatatlanul fontos, hiszen ettől függ, hogy tovább olvassák-e a szöveget.

A görgetés közben pörög a képernyő és már megszoktuk, hogy jobb vagy baloldalt kiegészítő információkat találunk. Reklámvakság: tudjuk, hogy ott van, de nem nagyon vesszük figyelembe. A szemléltetés kedvéért mondjuk 10 látogatóból csak 1 olvassa figyelmesen a másodlagos hasábot.

Ha már valaki az oldal aljára ért, tudja, hogy ott egy lábléc fogja várni. Mi szokott ott szerepelni? Néhány link a főként jogi információkhoz: impresszum, cégadatok, GDPR, kapcsolat és a főmenü linkjei. Ezek a kötelező elemek. Nem fontos, de ha kell, akkor mindenki tudja, hol van. Szemléltetésként:

Üzleti megbeszélésről indulnál haza, de észreveszed, hogy lapos a bal hátsó gumid. Telefon elő, Google-ben keresel egy autógumist a közelben. A keresőből bekattintasz egy új, ismeretlen weboldalra. Soha nem láttad még a weboldalt. Vajon mennyire fog Téged érdekelni, hogy a láblécben milyen GDPR szöveg van? Ugye, hogy ez senkit sem izgat? Mit szeretnél? Gyorsan hazajutni. A többi senkit sem érdekel.

A szöveg értéke attól függ, hogy hányan olvassák el. Nagyon keveset ér az a szöveg, amit nagyon kevesen olvasnak. Ha a fenti példákat nézzük:

  • főcím: a látogatók 100%-a látja
  • oldalsó hasáb: 10 látogatóból 1 nézi meg figyelemmel
  • lábléc: 100 látogatóból 1 olvassa el

ATF: a hajtás feletti rész

Fontos SEO fogalom: a „hajtás feletti rész”. Jelentése: kezdőképernyő, amit görgetés nélkül lehet látni. Miért nélkülözhetetlen ma a Google keresőoptimalizálásban?

Aki egy picit is foglalkozott pénzkereséssel weboldalon keresztül jól tudja, hogy az ARÁNYOKNAK óriási szerepe van. Nem mindegy, hogy milyen arányban kattintanak, vásárolnak, fordulnak vissza, iratkoznak fel a hírlevélre, stb. Minden online marketing tevékenység csupán az ARÁNYOK javításáról szól: több regisztráló, több feliratkozó, több vásárlás, stb.

Az összes eredmény, minden arány, minden mérőszám a weboldal „hajtás feletti részétől függ”.

A hajtás feletti rész az, amit görgetés nélkül lehet látni. Egyfajta kezdőképernyő, ahol a legütősebb címsoroknak, lebilincselő első bekezdésnek és impulzív szövegnek kell lenni. Ez az első benyomás, amit a felhasználó a weboldalad meglátogatásakor megtapasztal.

Vizuális SEO: a hajtás feletti rész

A „hajtás feletti rész” az, amit görgetés nélkül lehet látni. Minden ettől függ: már itt eldől a weboldalad sorsa

Egy villanás, ami ezredmásodperc alatt dönt az oldalad további sorsáról. A felhasználó tudatalattijában rögtön lezajlik egy értékelés:

  • ÉRDEKEL, maradok az oldalon.
  • NEM ÉRDEKEL, megyek a következőre - talán max fél percet adok neki hogy javítson mert nem teszik.

Egyébként az elnevezés az angol, Above-The-Fold (ATF) kifejezésből származik. Még a nyomtatott sajtó korszakából származik a kifejezés. Kettéhajtották a lapokat és így szállították - így állították ki a standokra. Nyilvánvalóan ilyenkor látszani kellett a lényegnek, sztoriknak, hogy a hírekre éhes közönség megvásárolja a lapot.

ATF: hajtás feletti rész

Az újságokat félbehajtva állították ki a standra. Az emberek csak ezt látták és ez alapján döntötték el, hogy megveszik-e a példányt vagy sem. Innen származik a hajtás feletti rész (angolul Above The Fold, röviden ATF).

A technikai SEO jelentős része annak az érdekét szolgálja, hogy a hajtás feletti rész minőségét javítsd:

Kerüld a kulcsszó halmozást

Klasszikus on-site SEO: bezsúfolod a kulcsszavakat valami kevésbé fontos, rejtett, NEM szem előtt levő helyre a weboldalon (lábléc, oldalsó hasáb, stb). Azért nem működik, mert a kereső is így látja: NEM FONTOS. Ha tényleg fontos lenne, a fő szövegedben szerepelne, ugye?

A Google találatok manipulálása már-már a hétköznapi életünk részévé vált. Jó vagy rossz értelemben, de minden SEO-val foglalkozó személy a találatok sorrendjén akar változtatni. A SEO kőkorszakából fennmaradt egy mítosz: tele kell zsúfolni kulcsszavakkal a weboldal egy kevésbé látható részét.

Valóban fontos, hogy a weboldal szövege tartalmazza a kulcsszavakat. Azonban régebben minden szó ugyanannyit jelentett - de ma már a szó értéke attól függ:

  • Hol helyezkedik el? (fő vagy másodlagos tartalom)
  • Milyen messze van az oldal tetejétől? (hajtás feletti rész)
  • Mennyire olvasható? (betűméret)
  • Mennyire látható? (szín, háttér, kontraszt, sortávolság, stb)

A klasszikus on-site SEO lényegében azt jelentette, hogy a fentiek figyelmen kívül hagyásával telezsúfolod kulcsszavakkal a weboldalad egy rejtett részét.

Valahogy így:

Ma már a Google kiírtja a TOP találatok közül az ilyen balta egyszerű, olcsó SEO trükköket használó weboldalakat

Bookmarklet az elemzéshez

Vizuális SEO elemzés az országban csak itt: egy speciális bookmarklet-tel csalogatható elő. A vizuális SEO elemzést jelenleg egy speciális könyvjelzővel tudod előcsalogatni, amit a SEO tanfolyam részeként ingyen megkapsz. Ez a könyvjelző (angolul: bookmark) lefuttat egy alkalmazás (angolul: applet), innen ered a név: bookmarklet.

A bookmarklet-et a következő módon érheted el Chrome böngészőben:

  • Kattints a webcím sávban a csillagra, majd klikk a lenyíló menüben a "Könyvjelző hozzáadása" elemre.
  • Klikk a megnyíló párbeszédablak bal alsó sarkában levő "Továbbiak..." feliratú gobra.
  • Az "URL"-hez másold be a bookmarklet kódját majd klikk a "Mentés" gombra.

Bookmarklet kód:

javascript:(function(){var s=document.createElement("script");s.charset="UTF-8";s.src="//admin.seozseni.hu/seozseni/bookmarklet/browser-crawler";document.body.appendChild(s)})();

Mikor a bookmarklet-re klikkelsz, a SEOzseni rendszere ízekre szedi a weboldal szövegét. Jellemzően pár másodpercig tart. Ezután elküldi az adatokat a központi szerverre, hogy érelmezhető formát öltsön. Valahogy így:

Vizuális SEO: SEOzseni indexelő robot

Vizuális SEO elemzés: a weboldalad vizuális szerkezeti felépítését láthatod. Érdemes összehasonlítanod a versenytársaiddal, hogy megtudd, nekik jobb vagy rosszabb a hajtás feletti rész SEO-ja.

Te mire szeretnél megoldást? Írd le a kérdésed, észrevételed:

*Név:

E-mail cím (Nem publikus. Értesítést kapsz, ha érkezik válasz a kommentedre):

*Hozzászólás:

--
Köszönöm megtisztelő figyelmed, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Weboldal készítés, keresőoptimalizálás (SEO) és online marketing 2005 óta.

© 2005 - 2024 seozseni.hu | Az oldalon található anyagok kizárólag a szerző hozzájárulásával és a forrás megjelölésével használhatóak fel.